Připojení tažného zařízení k vozidlu Peugeot 307 SW

K dispozici mám 4 ks těchto kompletních výrobků, včetně plastových krabiček - připravených k namontování do auta. V případě zájmu mě kontaktujte na mailu djpeak@centrum.cz

 

(fotky jsou bohužel pouze z mobilu, v té době jsem neměl digi foťák k dispozici)

 

      Není novinkou, že u současných i starších aut poskytuje palubní počítač řidiči kromě jiných i informace o prasklých žárovkách na vozidle. A to i s přesným určením, o kterou žárovku se jedná. Princip je velmi jednoduchý - řídící jednotka BSI napájí tyto žárovky přes bočník, na kterém měří úbytek napětí. Z něj pak dokáže vyhodnotit, zda danou žárovkou prochází proud, případně je-li na tomto okruhu zkrat, nebo je-li okruh přetížen. Všechny tyto stavy vyhodnotí na základě limitů proudů, které má v programu nastaveny.

      Problém ale nastává např. při náhradě žárovek LED diodami - LEDky mají mnohokrát nižší proud a BSI ji pak vyhodnotí jako prasklou (okruhem prochází nízký proud, nižší než limit pro správnou žárovku). Na podobný, ale opačný problém narazíme při pokusu o připojení klasického tažného zařízení. Klasickým připojením se myslí, že žárovky na přívesném vozíku jsou zapojeny paralelně k žárovkám v zadních světlech automobilu. Pokud bysme u vozidla BSI tažné zařízení takto připojili, pak palubní počítač bude hlásit přetížení těchto okruhů. Proto výrobce nabízí originální tažné zařízení, které má svoji jednotku BSI a ta je připojena do sítě automobilu po sběrnici CAN. Data posílaná po sběrnici se v této jednotce dekódují a podle nich jsou rozsvěceny dané žárovky přívěsu. Výhodou také je, že potom palubní počítač dokáže signalizovat prasklé žárovky i na přívěsu. Proti této méně významné výhodě však stojí vysoká cena orig. tažného zařízení (několik tisíc Kč).

      Jednoduchým, funkčním a univerzálně použitelným řešením je oddělit řídící a výkonový obvod pomocí relé. Cívky relé jsou připojeny k žárovkám v zadních světlech automobilu tak, že pokud svítí, pak je relé sepnuté. Kontakty relé spínají +12V na výstupy pro přívěs. Cívky relé mají odběr kolem 1W a tuto hodnotu (ani nepatrně vyšší) není schopná jednotka BSI rozpoznat. Náklady na desku s relé jsou v porovnání s orig. tažným zařízením mnohonásobně nižší.

obr. 1 - schéma zapojení desky s relé

Popis zapojení:

      Na desce jsou celkem 4 dvojitá relé (tedy 8 vstupů a výstupů). Postačilo by však celkem 6 výstupů - levý a pravý blinkr, levé a pravé koncové světlo, mlhovka a bzdové světlo. 1 relé navíc jsem osadil z důvodu vyšší univerzality. Pro přívěs předpokládám 7 pinovou zásuvku vozíku (obr.2), která je zapojena podle platné ČSN normy.

       K dispozici jsem měl nanorelé Tyco V23138 - automobilová relé se zatížitelností až 15A na kontakt. Samozřejmě lze použít jakákoli jiná relé s cívkami na 12V a kontakty alespoň 4A (max. odběr budou mít žárovky pro brzdové světlo, tedy 2x21W= 4A). Kromě relé jsou na desce svorkovnice, přes které se připojují jak napájecí tak řídící obvody. Proudová dispozice jednoho dílku svorkovnice je 6A. Cívky relé jsou ještě blokovány diodami proti napěťovým špičkám, které vznikají při jejich rozpínání.

 

obr.2 - zapojení zásuvky přívěsu

Připojení:

      Svorky na levé straně schematu = řídící (vstupy) se propojují přímo na žárovky automobilu. Můžeme je zapojit libovolně, vstup na levé straně schematu ovládá výstup na pravé straně (např. X1.1=vstup - X2.2=výstup atd.). Výjimkou je svorka X9.2, kterou musíme ukostřit - je společným pólem všech cívek relé. Další výjimkou (tentokrát na straně výstupu) je svorka X5.1 a X5.2, která napájí všechny výstupy, proto musí být dimenzována na dostatečný proud. Proto jsem místo ní nechal na DPS otvor, přes který se připojí silový vodič pomocí šroubu a lisovacího oka. Celkový odebíraný proud se spočítá jako součet proudů všech žárovek v přívěsu (mlhovka, 2x blinkr, 2xbrzdové světlo = 5x21W + koncová světla 2x5W, tedy 115W - tj. cca 10A). Započítáme-li dostatečnou rezervu, pak předpokládejme max. proud 15A - na ten je třeba dimenzovat přívodní vodič od autobaterie a pojistku. V případě uvedeného Peugeotu 307SW byla v levé části zavazadlového prostoru příprava, ze které jsem využil silný vodič jako přívodní. Bohužel nevedl až k autobaterii, ale pouze k pojistkové skřini, kde však nebyl připojen. Proto jsem jej prodloužil a protáhl jej do motorového prostoru (vedle gumové krytky původního kabelového vedení) a důkladně zakytoval. Přes pojistku 15A jsem jej připojil k autobaterii. Výstupy jsem zapojil na zásuvku podle obrázku 2.

 

      

Deska plošných spojů a její osazení

 

Deska plošných spojů:

      Na horní straně DPS jsou osazena 4 dvojitá relé a svorkovnice, ochranné diody jsou na spodní straně v SMD provedení. Všechny silové spoje jsou pocínované z důvodu vyšší proudové dispozice. Osazená deska plošných spojů je namontována v plastové krabičce U-KP35B, celá tato jednotka je ve vozidle umístěna v levé části zavazadlového prostoru. Tam je je pro ni dostatek místa a rovněž jsou dobře přístupné všechny přípojné body.

 

To je vše. Hodně úspěchů případným zájemcům o tuto konstrukci :)

 

Ke stažení:

Předloha desky plošných spojů (dps.zip)

 

K dispozici mám 4 ks těchto kompletních výrobků, včetně plastových krabiček - připravených k namontování. V případě zájmu mě kontaktujte na mailu djpeak@centrum.cz

== tato stránka se nachází na adrese www.djpeak.cz ==