Výměna a připojení autorádia - Seat Leon 1P
 

  

    Původně jsem měl ve svém Leonovi autorádio Clarion, které si nechal namontovat původní majitel. Originální rádio při výběru vozu nechtěl, což je pochopitelné (21 tis. za autorádio na mp3 ???). Autorádio Clarion mi vzhledem ani zvukově moc nevyhovovalo, navíc jsem ho musel zapínat a vypínat ručně, proto jsem jej chtěl vyměnit za autorádio Pioneer DEH-2900, které jsem měl dříve v Corse.

     V následujícím textu bude popsán návod, podle kterého jsem při montáži postupoval:

   

fotka11.jpg

fotka11

fotka12.jpg

fotka12

fotka13.jpg

fotka13

fotka14.jpg

fotka14

 

fotka1.jpg

Po vysunutí původního autorádia ze šuplíku (musí se použít plechové "pacičky" které jsou dodávané s autorádiem) jsem odmontoval také plastový rámeček, ve kterém bylo autorádio vsazeno (orig. rádio má zcela jiný rozměr). Rámeček je v přístrojové desce pouze "zacvaknutý" na několika plastových úchytech a drží ho také plastová schránka, která vyplňuje prostor pod rádiem. Připojení nového autorádia však nebylo podle očekávání bezproblémové. Příprava pro rádio, která ve voze po jeho zakoupení byla zahrnuje konektor pro orig. rádio. Ten samozřejmě není shodný s ISO konektorem. Důvod je jednoduchý - na konektoru je pouze 8 pinů pro reproduktory (4x2 vodiče) a druhé části konektoru +12V, kostra a CAN+, CAN-. Orig. autorádio si totiž načítá (mimo jiné) stav zapalování ze sběrnice CAN, na konektoru tedy není pin, který má +12V při zapnutém zapalování. To bylo důvodem k tomu, aby pracovník servisu, který původní autorádio montoval spojil žlutý a červený vodič autorádia (červený = přívod 12V, žlutý = 12V při zapnutém zapalování). Autorádio pak fungovalo stále a bylo třeba jej vypínat/zapínat ručně.

 

fotka2.jpg

Ani to mě neodradilo a v demontáži jsem pokračoval dál, ve snaze najít přímo na spínací skříňce vodič s požadovaným povelem. Pro odmontování plastů kolem volantu je potřeba povolit 2 šrouby, ke kterým je přístup při natočení volantu zcela doprava / doleva. Jedná se o šrouby Torx velikosti 20. Další 3 šrouby jsou ve spodním plastu, poté je dobré nastavit jinou polohu volantu (zde jsem poprvé zjistil tu věc, že volant se dá polohovat nejen nahoru/dolů ale i dopředu/dozadu). Volant tedy nastavíme co nejblíže k sedačce řidiče (vysuneme jej). Potom jde lehce sundat horní i spodní plast. Přístup k vývodům spínací skříňky není zrovna nejjednodušší, protože vodiče z ní jsou vedené do jednotky pod volantem (RFID čtečka imobilizéru) a odtud opět vede pouze sběrnice CAN (stav zapalování je přenášen po ní).

 

fotka3.jpg

Na obrázku je čtečka imobilizéru (resp. transpondéru, který je umístěn v klíčku) a její propojení. Zřejmě je zde také připojen airbag řidiče (čtečka je připojená ke sběracímu kroužku pod volantem, který přes kontakty převádí signály ze spínače troubení a vodiče pro odpálení airbagu).

fotka4.jpg

Kontakty spínací skříňky jsou přístupné z druhé strany (z opačné strany než se klíček vkládá). Do spínací skříňky je zapojen 6ti pinový konektor. Po odpojení autobaterie jsem odpojil i tento konektor a na piny spínací skříňky připojil vlastní konektor s delšími vývody a proměřil jej. Piny jsem očísloval 1-6, přičemž pin 1 je na konektoru nejvíce nahoře. Pin 3 je společný kontakt, ostatní vývody tedy spínají proti němu. Konektor spínací skříňky je zapojen podle následující tabulky:

 

Pin

Barva vodiče

Význam

Poznámka

1

červená

startování

v poloze startování spojen s pinem 3

2

fialová

klíček v zapalování po jeho vložení

po vložení klíčku do zapalování spojen s pinem 3, dokud není klíček ze zapalování vyjmut (poloha 0)

3

modrá

společný

proti tomuto pinu spínají všechny ostatní výstupy

4

zelená

zapnuté zapalování

při zapnutém zapalování (svítí kontrolky) spojen s pinem 3, při otočení do polohy startování se rozepne

5

šedá

klíček není v zapalování

pokud je klíček ze zapalování vyjmut, je pin 5 spojen s pinem 3.

6

žlutá

zapnuté zapalování trvale

při zapnutém zapalování (svítí kontrolky) spojen s pinem 3 (včetně polohy startování)

 

 

fotka5.jpg

Z tabulky vyplývá, že povel k autorádiu je třeba vzít z pinu 2.

Na obrázku je detail připojení přídavného žlutého vodiče (ten bude veden k autorádiu) k pinu 2 (fialový vodič). Připojení nelze provést jinak než přímým připájením na fialový vodič (kvůli nedostatku místa a velmi krátkému výstupnímu kablíku). Zaizolování tohoto spoje jsem realizoval smršťovací bužírkou. Přídavný žlutý vodič lze snadno protáhnout do prostoru autorádia.

 

Na následujících obrázcích je zachyceno vedení a připevnění žlutého vodiče do prostoru autorádia:

  

 fotka6.jpg
fotka6
fotka7.jpg
fotka7
fotka8.jpg
fotka8

 

fotka9.jpg

fotka10.jpg

   Nyní je většina práce za námi, ale stále jsem ještě očekával problém v propojení s autorádiem. Společný vodič spínací skříňky totiž není napájen přímo z 12V, ale ze slabšího proudového zdroje. Proto je na výstupech spínací skříňky napětí asi 10.6V (předpokládám, že pokud by výstupy nebyly vůbec zatíženy, bylo by zde 12V. Úbytek cca 1.4V je zřejmě připojenou elektronikou, která převádí signály na sběrnici CAN). Když jsem daný výstup (pin 2., tedy žlutý vodič) zatížil LED zkoušečkou (odběr asi 10 mA), napětí na výstupu pokleslo na 9.5 V. I tak vše stále fungovalo v pořádku. Změřil jsem proto odběr autorádia z této svorky (jinými slovy proud, který teče do svorky ZAP na autorádiu) a v případě výše zmíněného autorádia Pioneer byl kolem 1mA. Proto bylo možné propojit vstup ZAP přímo na pin 2. spínací skříňky (žlutý vodič). Předpokládám, že valná většina autorádií nemá z této svorky výrazně vyšší odběr, proto lze tento návod použít univerzálně i na ostatní typy autorádií.

   Propojení námi vedeného žlutého vodiče tedy provedeme přímo na žlutý vodič na kabeláži autorádia (tím se myslí řídící vodič, na kterém autorádio očekává kladné napětí při zapnutém zapalování). Některá autorádia mají napájecí vodič (červený, hlavní přívod 12V pro autorádio) barevně prohozený se žlutým vodičem. Proto je vhodné nejprve proměřit odběr autorádia z červeného a žlutého vodiče. V případě autorádia Pioneer je dokonce možné jednoduše význam těchto vodičů zaměnit (výrobce počítá s nekompatibilitou ISO konektorů).

    Přesto je postup poměrně jednoduchý a rychlý. Tak hodně zdaru při práci!

== tato stránka se nachází na adrese www.djpeak.cz ==