Recenze auta Seat Leon II 1.9TDI

(vytvořeno 23.2.2009)

    Rozhodl jsem se napsat tuto krátkou recenzi, která se také hodí i těm, kdo o koupi tohoto auta uvažují. Jedná se pouze o subjektivní recenzi, která vyjadřuje moje názory, získané během prvního půlroku každodenního ježdění a ujetých 20.000 km. Odkaz na další oficiální recenzi (odkud také pochází kompletní fotogalerie) najdete na konci článku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Starší model – Leon 1M

    Abych začal od začátku, tak první moje myšlenka pořídit si vysněného Leona vznikla už před pár lety. Asi od roku 2007 jsem začal pravidelně sledovat inzeráty a poohlížel se po Leonovi v provedení 1M (starší model) s motorem 1.9TDI (81kW), který se mi líbil především neokoukaným vzhledem. Několik prodejců jsem během roku navštívil, auta prohlédl a svezl se. S motorem TDI 81kW jsem byl spokojený, je dynamický a výkon je na běžné ježdění určitě dostatečný. Bohužel z těchto asi 5ti případů byly 4 auta po těžké havárii, jeden dokonce svařovaný napůl J - samozřejmě na první pohled vypadaly pěkně a podle prodejce byly ve výborném stavu. Na dalších to bylo vidět i podle fotek, jiné zase měly dost nereálné údaje o ujetých km atd… Když už se objevil nějaký solidní kus, byl za cenu přes 220 tis a to mě přišlo jako dost vysoká investice (do auta 5 let starého s více než 100tis km na tachometru). Od koupě auta, u kterého se platí především za to, že je po něm velká poptávka, mě to postupně odrazovalo. V té době navíc poznamenávala ceny pohonných hmot ropná krize a litr nafty se pohyboval kolem 35Kč, proto jsem také chvíli zvažoval variantu  benzínového motoru 1.6 (74kW) a jeho přestavbu na LPG. To jsem si ale po svezení v autě se zážehovým motorem zase hodně rychle rozmyslel a vrátil se zpět k motorům TDI. Přece jen ten klid, že nemusím motor držet v otáčkách, řadím si kdy chci a hlavně jízda je plynulá a vyrovnaná – to mi benzín nenahradí a za levné ježdění to nestojí. Navíc 1.6 benzín mi přišel jako velmi slabý motor.

Leon 1P

    Pak se mi naskytla možnost koupě Leona 1P (model z roku 2005) a já i přesto, že se mi jeho novodobý výstřední design moc nezamlouval, zajel na jeho prohlídku. Pod kapotou měl vznětový motor 1.9TDI (77kW), který patří mezi moderní generaci motorů koncernu VW. Už první zhlédnutí nového Leona v reálu mi však názor patřičně změnilo, protože přece jen fotka a skutečnost je něco úplně jiného. Opravdu mě okouzlil jak vzhledem, tak i dojmy z první jízdy byly prostě úžasné. Navíc i stav a původ vozu byly na jedničku – první majitel, servisní knížka, pravidelné prohlídky v Seat servisu, najeto 75tis km – a hlavně celkově velmi zachovalý stav. K autu jsem dostal i sadu zimních kol a další doplňky.. a nebylo co řešit!

  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Můj mazlík

    Tak co všechno má a nemá: jedná se o téměř základní výbavu reference, avšak s el. doplňky, které jsou až ve verzi Cupra. Ta zahrnuje 6 airbagů, 4 kotoučové brzdy, ABS, ESP (elektronická stabilizace podvozku), EBA (brzdový asistent), TCP (regulace prokluzu), DSR (to ani pořádně nevím co je :), kontrolu tlaku v pneu, 16“ alu kola a manuální klimatizaci. Výborné sportovní sedačky jsou i u základní verze. Také uvedu, pár zvláštností, kterými Leon vybočuje z řady: kliky zadních dveří jsou v prolisu zadního trojúhelníkového okna (viz obr.), přední stěrače jsou skryté ve sloupcích … a nemá zástěrky (zřejmě proto, že podvozek je nízko nad zemí a musely by být dost krátké)

Jízda

    Samozřejmě tím nejdůležitějším pro řidiče (i spolujezdce) jsou jízdní dojmy. Rovnou bez dlouhých úvodů musím napsat, že přece jen slogan „auto emocion“ má co do sebe – jízda je skutečně skvělá. První dojem dělá usednutí do sportovních sedaček – ty jsou velmi pohodlné a mají výborné boční vedení. I při prudkých manévrech drží a nepustí. Velikost volantu je přiměřená a co se týče posilovače řízení, je velmi účinný, protože i při zastaveném vozidle jde v pohodě zatočit volantem jedním prstem přes celou dráhu natočení kol. V některých recenzích právě toto hodnotí jako negativum (menší odezva od vozovky), ale já jsem s citlivostí volantu určitě spokojen. Řazení je dalším z prvků, který se povedl na jedničku – jedním slovem přesné, řadící páka je sportovní krátká a její chod je také velmi snadný. Stejně tak chod pedálů, nastavení spojky a v neposlední řadě podvozek (stejný má Audi A3) – vše je laděno sportovně a tak se Leon také při jízdě chová. V zatáčkách výborně sedí a když už to s “krouhnutím“ zatáčky řidič přežene, zareaguje ESP, které zabrání smyku a neovladatelné auto zkrotí. Kotouče na všech 4 kolech přispívají k celkově bezpečnému dojmu z jízdy, brzdy reagují velmi pohotově i na slabé sešlápnutí brzdového pedálu. V případě potřeby pomůže ABS nebo EBA, které napomůže k rychlejšímu zastavení auta v kritické situaci.

Motor 1.9Ti 77kW

    Teď k tomu nejdůležitějšímu, čím je bezpochyby motor. Popravdě, první co mě překvapilo, byl o 4kW nižší výkon než u starší verze a mírně vyšší udávaná spotřeba. Ale to jsou naštěstí jen čísla v tabulkách, která jak jsem se sám přesvědčil nejsou vždy pravdivá. Např. u stejného motoru byl naměřen skutečný výkon téměř o 10kW vyšší než udávaný a co se týče spotřeby, jezdím dlouhodobě za 5,7l (kombinovaně). Určitě by spotřeba šla snížit pod 5l, ale pak je to jak jízda vlakem – nuda J. Naopak při agresivní jízdě (noha na plynu) se dá spotřeba bez problémů zdvojnásobit. Oproti výkonové hodnotě se hodnota kroutícího momentu v porovnání s předchozím motorem 81kW zvýšila a je to také patřičně znát. Nejdůležitějším je však na tomto motoru jeho kultivovanější chod. Od 1500 otáček až do maxima (4500) je zátah plynulý a řidiče ani posádku nečeká mnou tak neoblíbený výrazný turboefekt. Ten je však zřejmý u staršího motoru 81kW, kdy při sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách dostane řidič „lopatou přes záda“ J a při zvyšování otáček se žádné výrazné zrychlení nekoná. Ale zpět k motoru 77kW - dá se bez problému řadit mírně nad 2000 otáček, kdy při přeřazení jsou otáčky kolem 1500. I v tomto rozsahu se využívá vysoký kroutící moment a motor má velmi dobrý zátah. Převodové poměry jsou trochu jiné, než jsem byl zvyklý, takže minimální rychlost na pětku je asi 80km/h (při 1500 ot.). Největšími klady tohoto motoru jsou určitě plynulý chod, výkon, dynamika a pro běžnou jízdu i dostatečná výkonová rezerva. V neposlední řadě určitě spotřeba, která je vzhledem k využití potenciálu motoru nízká. Nový motor skutečně prošel řadou změn, které vedly k vylepšení jeho dřívějších nedostatků. Kromě toho se snížily emise na normu Euro IV, takže je podle mě moc povedený.

   Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér

    Nepatří ke kladně hodnoceným stránkám tohoto auta, k čemuž se částečně přidávám. Vzhledem je moderní a slušivý, líbí se mi palubní deska s budíky s 0 dole ( když je motor vypnutý, jsou ručičky svisle dolů), přístrojová deska je sice jednodušší, ale vypadá celkem pěkně. Přihrádek pro odkládání věcí moc není, ani jedna z nich není uzavíratelná. Místo toho najdeme 3 kulaté otvory pro odkládání kelímků nebo plechovek s nápoji (anebo jablek jak to dělám já :). Co se týče odkládací schránky u spolujezdce („kastlíku“), tak je extrémně malá, akorát na mapu pár nezbytností. Toto částečně kompenzuje přihrádka zhruba stejné velikosti, která je pod sedadlem řidiče. Přesto celkový design interiéru působí sice jednoduše, ale moderně. Sezení je velmi pohodlné a dostatek místa je i na zadních sedadlech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jízda v zimě

    Otázka startování je naprosto bez problémů, vytápění je relativně rychlé, protože už po prvních pár kilometrech fouká teplý vzduch, než se však vyhřeje celé auto, tak to trvá podstatně déle. Za zmínku stojí teplota motoru při jízdě, která je nejspíš řízena elektronicky – protože v létě i v zimě se ručka teploměru drží přesně na 90°C. K samotné jízdě – samozřejmě nejdůležitějším prvkem jsou pneumatiky, které jsou ale relativně široké (205/55/16), takže je styčná plocha s vozovkou větší. Při rozjezdu na sněhu nebo ledu pomáhá systém TCP, který v případě prokluzu některého kola ubere plyn, aby kola „nehrabala“. Díky tomu se dá rozjet i v zasněženém kopci. Ještě užitečnější je však systém ESP, který zabraňuje smyku v zatáčce, jak nedotáčivému, tak přetáčivému. V případě smyku přibrzdí některá kola a smyk vyrovná, což jsem si už mnohokrát vyzkoušel. Činnost těchto systémů signalizuje kontrolka na palubní desce, která se při jejich akci rozbliká. Samozřejmě je možné ESP i TCP vypnout a vyzkoušet si jízdu bez nich. Musím ale dodat, že ESP zasahuje řidiči do řízení až když je to opravdu nezbytně nutné, jinak o jeho funkčnosti řidič ani neví. Ve vrstvě vysokého sypkého sněhu na vozovce je ale ESP účinné jen minimálně. Tyto podpůrné systémy ještě doplňuje dnes již standardní brzdový asistent - ABS. Díky tomu všemu má i méně zkušený řidič o několik starostí méně, i když spolehnout se musí jen sám na sebe.     V zimě se ale bohužel projeví negativum chybějících zástěrek. Pod koly se sníh cestou nachytá a postupně namrzá (se zástěrkami by se ho nachytalo méně). Tím pádem se po delší jíždě vytvoří "bakule sněhu", které nejde odstranit bouchnutím do zástěrky. Holt nízký podvozek přináší i tyto problémy.

Negativa

    První, nepříliš dobrou věcí je výhled z auta, který je díky předním protaženým sloupkům ztížený (viz fotky). Takže při rozhlédnutí na křižovatce je potřeba se vyklonit, protože za sloupek se bez problémů schová z dáli jedoucí auto. Stejně tak odhad při couvání nebo parkování je trochu horší (díky úzkému a vysoko umístěnému zadnímu oknu), ale na obojí se dá zvyknout.. a nemám s tím problémy :)

    Nejzásadnějším problémem Seatu jsou však plasty v interiéru a dílenské zpracování – jednoduše řečeno, to opravdu odflákli. Netýká se to jen Leona, ale celé nové modelové řady Seatu. A podle zkušeností některých známých i starších modelů. Mě vadí občasné zavrzání plastů při jízdě po hrbolech, kor v zimě při nižších teplotách, kdy je auto vymrzlé a plasty teplem pracují je to častější. Hlavně se to týká dílů v předních dveřích a také něčeho uvnitř dveří (zatím jsem nepřišel na to, co to dělá). Je to sice jen občasné, ale přece jen to kazí jinak dobrý dojem. Výrobce se toho mohl vyvarovat použitím kvalitnějších materiálů.

    Posledním drobným negativem (nebo možná jen mojí smůlou) je, že za ujetých 15000km jsem měl asi 5x kamínek mezi kotoučem a brzdovými destičkami. Stává se to hlavně u zadních kol. Není problém zastavit, couvnout a kamínek vypadne, ale kdyby destičky byly lépe kryté, pak by se to nejspíš tak často nestávalo.

 

Závěr

    Jak bylo uvedeno v úvodu, tuto recenzi jsem sepsal po prvním společném půlroce a najetých 20000 km. Celkem mám tedy najeto asi 95.000km, přičemž servis zatím spočíval pouze v pravidelné výměně oleje, náplní a filtrů. Rozvody se dělají až při 120.000km.

Celkově přes uvedené zápory jsem více než spokojen, žádné závady jsem zatím nemusel řešit a Leona bych určitě doporučil.

 

Závěrem děkuji serveru Autorevue.cz, odkud jsem čerpal fotografie (viz recenze na Autoweb.cz).  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

== tato stránka se nachází na adrese www.djpeak.cz ==