Výměna originálního autorádia

 

    Originální rádio je uchycené v "šuplíku", který je napevno osazen všemi ISO konektory i anténním konektorem. Při vyjmutí rádia dojde samočinně k odpojení konektorů a není tedy nutné nijak s konektory manipulovat. Tento způsob tedy znemožňuje jen jednoduše vyměnit autorádio a šuplík nechat původní. Původní autorádio se demontuje odšroubováním 4 šroubů, které jsou umístěny v otvorech v rozích autorádia. Do tvorů se pak zasunou kulatinky průměru 4mm, kterými se odpáčí úchyty na stěnách autorádia. Poté lze autorádio ze šuplíku vysunout.

    Rozhodl jsem se původní autorádio DELCO CDR-500 nahradit za jiný typ, nejlépe s MP3 přehrávačem a s RCA výstupem pro připojení zesilovače. Při výběru vhodného autorádia jsem zjistil, že málokterý typ je schopen komunikovat s původním palubním displayem, jak to bylo u CDR-500. Takové rádio lze poznat tak, že na zadním panelu nemá osazenu třetí (nejvyšší) pozici ISO konektoru. Ostatní pozice 2 jsou samozřejmě u všech autorádií - spodní je pro napájení, připojení zapalování a elektricky vysouvané antény a nad ní jsou výstupy pro reproduktory. Nejvyšší pozice je totiž právě pro komunikaci s displayem, hands free sadou a s ovládáním z volantu. Vzhledem k tomu, že ovládání z volantu nepoužívám a palubní display je pouze 8místný, rozhodl jsem se tento handicap zanedbat.

    Při výběru jsem byl pevně rozhodnutý pro značkové autorádio, nejlépe Pioneer DEH 2800MPB s modrým podsvícením. Ovšem téměř všechna značková autorádia v této cenové relaci (kolem 3000 Kč) nenabízí moc funkcí. Požadoval jsem kromě výše uvedených funkcí modře podsvícený display a kolečko pro regulaci hlasitosti. To však nesplňovalo ani jedno z nabízených typů. Proto jsem zakoupil v obchodech nejvíce prodávané autorádio značky Hyudai CRV1053U, které vyrábí Sencor. Na první pohled mě zaujal krásně modře podsvícený panel a velký bodový display. Regulace hlasitosti kolečkem, přehrávání mp3, wav a wma z CD a dokonce i přes USB (v ceně 2800 navíc flashdisk 128MB grátis)... trochu mi vadilo stříbrné provedení (do černého interiéru), ale vzhledem k dalším mnoha funkcím mě nadchlo. Ostatní parametry jsou 4x40W výstupní výkon (skutečnost je 4x20W, stejně jako u všech ostatních), zobrazování názvu songu, alba, interpreta atd, externí vstup (AUX), 2 RCA výstupy... Ovšem v manuálu uvedené parametry odstup signál/šum 65dB a přeslech mezi kanály 50dB mě zarazily. Jsou to totiž parametry, které ani nesplňují hi-fi normu. U nejobyčejnějšího autorádia Pioneer jsou tyto parametry 96dB a 85 dB, což jsou naopak neskutečně dobré hodnoty. I přesto jsem byl rozhodnutý pro jeho koupi, protože v dané cenové relaci lepší nabídka nebyla.

 

Montáž autorádia:

    Nejprve je (bohužel) nutné demontovat celou přístrojovou desku (popis demontáže viz článek o změně podsvícení přístrojové desky). Poté odšroubovat "šuplík" na autorádio, který je připevněn šroubem M8 k držáku. Po vyjmutí šuplíku odejmout celý 3 pozicový ISO konektor, který je uchycen pomocí 3 plastových "pacek". Potom je nutné podobným způsobem demontovat anténní konektor. Šuplík jde pak lehce vyndat. První úpravou je oddělení horní pozice plastového ISO konektoru od ostatních 2. Jde to jednoduše štípacími kleštěmi (viz foto). Další úprava konektoru je dost náročná, je nutné vyměnit 2 piny v napájecím konektoru - pin č.7 a pin č.5. Jeden slouží pro připojení trvalého napájení a druhý pro +12V při sepnutém zapalování. Jde to pinzetou, kterou se z plastového těla konektoru uvolní daný pin. Po výměně pinů je ještě třeba prodloužit kabel od anténního konektoru. Protože jsem neměl přesný konektor, použil jsem CINCH, který má prostřední část prodlouženou, v autorádiu dostatečně a pevně drží.

 

 

    Další úpravou je úprava šuplíku. Ten musíme zkrátit o cca 5mm, dobře to jde nůžkami na plech. Poté vyvrtat přesně do prostřed zadní části otvor průměru 6mm, kterým projde šroub pro kostření, které každé autorádio obsahuje. Poslední úpravou je prostřižení dostatečně velkého otvoru, kterým projdou CINCH konektory pro připojení zesilovače a stejně tak prodloužený anténní kabel s konektorem CINCH. Já jsem ještě z autorádia vyvedl CINCH konektory pro externí vstup pro případné další použití. V šuplíku tedy zůstane napevno připojen pouze ISO konektor s oddělenými 2 pozicemi, třetí nevyužitá pozice je ukryta do prostoru pod šuplíkem.

 

 

    Před vložením autorádia se připojí CINCH konektory a poté se autorádio zasune do šuplíku. Tím dojde i k propojení přes ISO konektor. Přestože autorádio v šuplíku drží pevně, z vrchní strany jsem jej připevnil třemi šrouby M3, které znemožňují jeho vysunutí. Pro připadnou demontáž autorádia je tedy nutné opět odmontovat celou přístrojovou desku.

 

== tato stránka se nachází na adrese www.djpeak.cz ==