"Muzika" 2x70W do Corsy

 

    Tento návod bude zaměřen na výrobu kompletního ozvučení do Corsy - výroba zadního plata, výroba zesilovače, instalace zesilovače a připojení k elektroinstalaci v autě. Jako reproduktory jsem vybral TVM, se kterými mám dobré zkušenosti - basové ARN 6614 (hlubokotónový 70W, 89dB, 30-3000Hz) a výškové ARV 089-00/4 (10W, 91dB, 1,5-16kHz). Výškové reproduktory jsou připojeny přes bipolární kondenzátor 4u7/100V, který funguje jako horní propust se strmostí 6dB. Zesilovač jsem použil tento.

 

Výroba plata

     Prvním krokem je výroba zadního plata z dřevotřísky - přesné rozměry plata jsou zde. Stěna, která doléhá na "páté dveře" je zaoblena obloukovým rádiusem - ve výkresu není zakreslen, je třeba ho obkreslit podle původního plastového plata. 

 

    Po opracování a ohrankování desky přichází na řadu očalounění - použil jsem potahový koberec, tloušťky asi 3mm, který se dá běžně sehnat v prodejně koberců jako zbytek. K dřevotřískové desce je koberec přilepen Kanagonem nebo jiným vhodným lepidlem, v místech většího pnutí (rovná delší strana plata) je připevněn sešívačkou. Před osazením reproduktorů je nutné vyrobit 2 plastové díly, které budou sloužit jako držáky - ty tvoří osu, podle které se při otvírání pátých (a nebo taky třetích) dveří plato zvedá. Držáky jsou vyrobeny z pásu s plexiskla - zahřejí se horkovzdušnou pistolí a ohnou do tvaru C podle kulatiny vhodného průměru. Dalším dílem, který je třeba vyrobit je terminál s konektory, přes který se celé plato připojuje.

 

   Terminál je osazen těmito konektory - EURO (10A) pro připojení silového napětí k zesilovači (kostra, +12V přímo z autobaterie a signál ST.BY pro zapínání zesilovače se zapnutím autorádia), dvěma konektory CINCH (samice na panel) pro signálové propojení s autorádiem a zatím nevyužitou zdířkou JACK (pro případné osvětlení prostoru kufru).

    Zesilovač i samotné reproduktory jsou k platu přišroubovány klasickými vruty délky max. 15mm, zesilovač je s reproduktory propojen černou dvojlinkou 1,5mm2 , kondenzátor k výškovému reproduktoru je připojen přímo na jeho vývody (do série), výškový reproduktor s basovým jsou v každém kanálu propojeny paralelně. Napájení k zesilovači na platě (GND a +12V) je provedeno vodiči o průřezu 8 mm2, ovládací povel ST.BY obyčejným vodičem 0,5 mm2, signálové vedení je stíněné (stíněná dvojlinka). Je třeba podotknout, že zem, která se připojuje na stínění musí být signálová zem - GND L a GND R (viz označení na schématu zesilovače). GND L a GND R se nesmí vzájemně propojit! - až v autorádiu, jinak vznikne zemní smyčka, do které se naindukuje rušení z alternátoru.

    Veškerá kabeláž na platě je upevněna malými skobičkami přímo do dřevotřískové desky.

   

Instalace v autě

    Trochu obtížnější část tohoto hračičkování, ale asi nejpodstatnější :) První věc je ukostření - samec EUROkonektoru, který se připojuje do samice v platě obsahuje 3 vodiče. GND (kostra) se ukostří hned v místě, odkud vychází kabel - v levé části kufru. Vodič se signálem ST.BY (průřez 0,5 mm2) bude veden k autorádiu, stejně tak stíněná dvojlinka pro připojení zvukového signálu. Napájecí vodič +12V o průřezu 10 mm2 musí být veden až k autobaterii.

 

    Všechny vodiče jsou vedeny levým bokem auta (vzadu pod kobercem a pod předním prahem, pod palubní deskou k autorádiu, kde končí stíněná dvojlinka a vodič se signálem ST.BY. Na stíněnou dvojlinku se napájí 2 konektory CINCH (samec), které se připojí do linkového výstupu autorádia (LINE OUT). Vodič ST.BY se připojí na pin A.ANT, na kterém je +12V při zapnutém autorádiu, 0V při vypnutém. Dále pokračuje už jen vodič +12V, který je veden až ke kabelové průchodce u spolujezdce. Průchodkou prochází svazek původní kabeláže z vnitřního prostoru do motorového prostoru. Protože gumová průchodka je přesně dimenzována na sílu původního svazku, nelze jí protáhnout další vodič - proto je vodič +12V protažen vedle průchodky a vzniklá mezera je zakytována silikonovým tmelem (viz obrázky).

 

    V motorovém prostoru vodič +12V vychází přímo u autobaterie, kde se přes nožovou pojistku 20A připojí na + pól baterie. Použije se pojistkové pouzdro v provedení "na kabel" - použil jsem však jiné, které jsem měl právě k dispozici. Pojistkové pouzdro je třeba opět důkladně zatmelit, protože prostor autobaterie je vlhku a vodě snadno přístupný.

    Posledním krokem je instalace samotného plata do auta. Původní "šňůrky", které zdvihají plato při otevření kufru samozřejmě použít nelze, protože plato z dřevotřísky se zesilovačem a 4 reproduktory váží (opravdu nepatrně :) víc než původní plastové plato. Proto jsem použil silnější gumovou šňůru (průměr asi 10mm), která je na každé straně na smyčce připevněna k šroubu - samozřejmě je možné šňůru odpojit, odpojit konektor a celé plato kdykoli demontovat.

 

    Tím je montáž hotova - teď už nezbývá nic jiného než zavřít kufr, sednout do auta, zapnout autorádio a osolit to co to dá - a opravdu je to "nátěr :)

== tato stránka se nachází na adrese www.djpeak.cz ==