DJ přehrávač

(vloženo 30.1.2009)

 

    Přehrávače jsou společně s mixpultem základním a nejdůležitějším vybavením DJe. Bohužel osobních zkušeností s levnými přehrávači, různými doubleplayery moc nemám - což je možná škoda, protože je nemůžu objektivně zhodnotit. Týká se to značek Omnitronic, Citronic, American Audio, Mc Crypt a dalších. Některé na první pohled vypadají skutečně dobře, ale co mě odstraší, jsou gumové hmatníky u tlačítek. Většinou ale za relativně nízkou cenu pořídí DJ přehrávač s více funkcemi a možnostmi než u drahého značkového kousku a v začátcích jsou nejlepší volbou. Jak je to s výdrží laseru, mechaniky a rotačního kodéru (jogu) nevím, ale myslím že moc dlouhou životnost nemají. To posoudit nemůžu.

 

Cílem tohoto článku bude podrobně popsat celý DJ přehrávač. Co všechno musí mít a podle čeho vybírat?

 

    Prvním a velmi důležitým prvkem je CD mechanika – její kvalita rozhoduje o celém přehrávači. Málokdy totiž „odejde“ některá elektronická část, mnohem častěji chybuje laserová jednotka nebo vkládací mechanika. Z pohledu vkládání CD existují zpravidla 3 možnosti – vkládání shora, vkládání do šuplíku nebo vkládání CD do štěrbiny.

   

 

 

Nastavení rychlosti přehrávání

    Našly by se přehrávače, kde se rychlost nastavuje tlačítky + a -, ale téměř výhradně mají všechny ostatní tahový potenciometr (fader), kterým se „plynule“ nastavuje rychlost. Slovo plynule je jen pomyslné, to rozeberu podrobněji až dále. Co se týče faderu, tak zde platí, že čím delší, tím lepší J , protože krátkým se hůře nastavuje požadovaná hodnota (DJ se bude hůře trefovat např. na 2.5%). Hodnota poměrné rychlosti se zobrazuje na displayi v %. Uprostřed dráhy je 0%, tedy rychlost je původní, pokud nastavíme např. 1% pak bude song s rychlostí 140 BPM zrychlen na 141.4 BPM. Ale zpět ke slovu „plynulá“ změna rychlosti: opravdu plynulá regulace je u gramofonu, kde se faderem nastavuje rychlost otáčení motoru, a to analogovým způsobem. Regulace pak má nekonečno diskrétních hodnot. CD přehrávač je ovšem plně digitální zařízení, kde při regulaci rychlosti dochází k přepočtům datového toku, tedy ne k žádnému zrychlování nebo zpomalování rychlosti točení CD. Přehrávač tedy musí buď zopakovat nebo naopak vypustit určitou skupinu dat, aby došlo ke změně rychlosti skladby. A to vše s určitým krokem regulace, který je daný signálovým procesorem. Proto některé přehrávače mají nejkratší krok 0.5% a některé 0,04%. Rozsah regulace bývá většinou minimálně +-10%, což stačí. Signálový procesor ale umí ještě jednu vychytávku – v závislosti na způsobu změny datového toku dokáže změnit rychlost tak, aby se nezměnila výška tónu. Tato regulace se označuje jako TEMPO a většina DJs jej používá - už i proto, že ani posunutí skladby jogem posluchač nezaregistruje. Druhou možností je klasický PITCH (stejně jako regulace u gramofonu), při níž se mění i výška tónu. Takže vokály pak znějí jako by je zpíval šmoula J. Rozsah regulace je u novějších přehrávačů přepínatelný, jde přepnout na +-6% na celou dráhu, potom je nastavení velmi jemné. Dá se přepnout také na +-100%, ale to je hlavně pro různé efekty (zastavení desky…). Tolik k regulaci rychlosti.

 

Jog

    Jog je to „kolo“, které vévodí celému přehrávači. Ale ne vždy tomu tak je, např. dvojčata Omnitronic mají jogy opravdu malé až miniaturní a k pořádné práci rozhodně nejsou. Ale aspoň to, protože jsou i přehrávače, které jog ani nemají (viz obrázky výše). Velikost jogu je pro mixování rozhodující a společně s citlivostí jsou hlavním parametrem tohoto kouzelného kola. Jeho pomocí DJ při mixu přibrzďuje nebo posouvá tempo skladby, slouží také pro efekty, scratche a vyhledávání skladeb. Některé přehrávače umožňují nastavit i citlivost jogu, ale to nepovažuji za nutnost. Scratchovací přehrávače mají dotykový jog – tzn. že při jeho stlačení dolů dojde k zastavení skladby a DJ může scratchovat. Práce s jogem je jednou z nejdůležitějších kritérií při volbě přehrávače.

 

 

Tlačítka

    Všechna tlačítka na přehrávači by měla být vhodně rozmístěna tak, aby se v nich DJ rychle zorientoval a jejich chod musí být snadný (zejména u tlačítek PLAY a CUE). To vše z hlediska ergonomie. Tlačítko EJECT bývá umístěno tak, aby nedošlo k vysunutí disku přehmatem nebo náhodným „zavaděním“ o tlačítko, proto by mělo jít více ztuha než ostatní. Bohužel ani to není podmínkou, protože některé přehrávače mají EJECT těsně vedle jogu, což je opravdu nepochopitelné. Hmatníky tlačítek mohou být plastové, gumové anebo kovové. Rozhodně bych se vyhnul gumovým, protože jsou málo citlivá a pracuje se s nimi celkem špatně. Na kovové hmatníky lákají výrobci přehrávačů potencionální kupce a snaží se jim vnutit, že když jsou kovové, tak více vydrží. Je to ale jen reklamní trik, protože pod hmatníkem se ukrývá úplně stejný mikrospínač jako pod plastovým. Práce s oběma druhy hmatníků je totožná.

 

Display

    Je asi to poslední, co rozhoduje o kvalitě přehrávače, protože i ty nejobyčejnější mají poměrně dobré a čitelné displaye. Na displayi musí být číslo tracku, čas a rychlost (TEMPO nebo PITCH) bez toho by to určitě nešlo. Dále může zobrazovat úrovně skladby (vykreslí jednoduchou analýzu skladby už dopředu, ještě než daný úsek hraje), zobrazovat BPM, název skladby, efekty atd. Rozhodně ale musí být dobře čitelný!

 

 

Efekty

    Umožňují DJi více kreativity a možností práce se skladbou. Nepsaným pravidlem je to, že levné a neznačkové přehrávače nabízí mnohem více efektů než drahé značkové. Nejspíš asi proto, že je to velké lákadlo pro každého. Všechny efekty jsou plně digitální a pracují s datovým tokem skladby. Pokud je efektový procesor slabší, pak nemusejí vyznívat vždy dobře a někdy je slyšet trhání. Dobrým vylepšením by bylo nastavení síly efektu, ale to přehrávače nemají. Prostě stisknutím tlačítka se efekt zaktivuje a točením jogu se spustí. Asi by byl dlouhý výčet, kdybych měl vypsat všechny efekty, ale určitě nejpoužívanějším a nejrozšířenějším je FLANGER (též zvaný JET) – ten mění fázi skladby tak, že se zvuk jeví jako při průletu letadla. Pak ZIP, který mění tón skladby bez změny rychlosti (opačně než TEMPO), WAH nebo FILTER je frekvenční filtr, který při točení jogem vlevo funguje jako dolní propust (omezuje výšky), nebo točením vpravo omezuje basy. Navíc má tento filtr zdůrazněnou rezonanci, takže určité pásmo ještě zesílí. Rozhodně je zajímavý. Pokud má někdo rád hodně efektů, pak je lepší koupit si k mixpultu ještě efektor.

 

 

Tím jsem myslím vyjmenoval nejzákladnější prvky přehrávače a teď k těm pokročilejším:

·           To je asi vše z důležitých vlastností přehrávače pro mixujícího DJe. Nabídka obchodů je celkem široká, takže si stačí jen vybrat podle svých požadavků a možností. Z hlediska životnosti je důležité myslet hlavně na kvalitní CD mechaniku, z hlediska ovládání a práce s přehrávačem pak na dostatečně velký jog, dostatečné rozsahy rychlostí (doporučuji alespoň +-10% s krokem maximálně 0.1%) a požadované funkce. Recenzi přehrávačů značky Pioneer najdete v dalším článku.

== tato stránka se nachází na adrese www.djpeak.cz ==